dinsdag 4 september 2012

Leaselaarzen

Op de dijk, boven mijn hoofd, met uitzicht op het Zwin werd het idee geboren. Lieslaarzen. Ofwel: leaselaarzen. Dat kwam zo. Ik denk dat de rest van Nederland het zich niet kan voorstellen, maar er zijn hier echt serieus veel mensen die zich zorgen maken over de gevolgen van het grote Zwiningrijpen. Dieper, breder, hardere stroming... hoe steken we dan met laag water over?

Ik als Zwingodin wilde al een inzamelingsactie houden voor een plankier (zoiets als er nu ook ligt, van de Rotary club...), maar zo'n houten vlondertje houdt het in de stroom never nooit niet, mailen en twitterden mijn critici. Dat worden betonnen bouwwerken en dat wil je niet in het  Zwin.

Nee natuurlijk niet. Al gun ik de invaline medemens trouwens wel een Zwinwandeling - dus dan misschien een vlondertje van de kijk rond het duin naar mijn paalhoofd? Nu ja, dat is voor later.

Mijn idee was om een soort leenlieslaars in het leven te roepen, van die dingen die vissers gebruiken (reusachtige overschoenen die aan een soort broek hangen), en die zouden beschikbaar moeten zijn in een kotje links en rechts van de Zwinoever, waar je na het waden de laarzen achterlaat. Het lijkt me dan ook een internationaal project. Net zoiets als het witte-fietsenplan op de Veluwe: je pakt de lieslaarzen en legt ze aan de overkant neer voor de volgende die terug wil. Als je het laatste paar hebt, dan wandel je met een extra paar even terug, zodat eenieder met laag water over kan.

Een Zwinliefhebber bedacht een wereldnaam voor dit project met lieslaarzen: leaselaarzen.
Gratis? Nee, met een spaarpot erbij voor de weldenkende en welwillende wandelaar, bedoeld op de laarzen op termijn te vervangen.

Ik werd helemaal enthousiast. Zo duur zijn die laarzen niet, zou ik als godin niet ergens een sponsor kunnen vinden? Bij het doordenken kwamen wel wat details naar voren. Want moeten het gewone laarzen zijn of over overschoenen? Ik dacht aanvankelijk aan de overschoenen van Neos, daar zie ik wel vaker mensen mee in het Zwin. Voordeel: je kunt je eigen schoenen aanhouden, en je hoeft niet vies te zijn van de zeetvoeten van de medemens. Maar ja, een flink hoge 'waadbroek' zoals vissers gebruiken is fijner, want hoger. VAn de andere kant, echt diep moet je niet willen natuurlijk, in verband met de stroming. Een stromend Zwin op heuphoogte is nu al bijna niet te  houden...

 Dan moet er dus een kastje komen aan weerszijden van de oevers op het strand. Sleutel te leasen bij de Zeemeeuw of ergens in Knokke. Zoiets.

Onuitgewerkt plannetje... Maar. Vandaag dacht ik er over na en vroeg me af waarom het eigenlijk pas fijn is om leaselaarzen te hebben na de verdieping van het Zwin. Dat is nu ook al fijn! In januari zag ik namelijk nog wandelaars met grote moed op blote voeten door het Zwin waden (het was 8 graden maar toch), om aan de overkant een half uur lang het natte zand uit de tenen te poetsen om verder te wandeling richting warme chocomelk in Knokke.

Nu de hamvraag. Welke  liefhebber zou leaselaarzen voor zwinliefhebbers willen sponsoren?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten