zaterdag 4 augustus 2012

Vragen aan de zwingodin - antwoorden (1)

Het regent mails. Ik had ook niet anders verwacht: iedereen wil kennis delen - ook in het Zwin. Dus ik begin met antwoorden samenvatten op eerder gestelde vragen. Maar voor ieders gemak zet ik er de vragen nog even bij. Ik kies degene met de meeste reacties, de andere stel ik nog even uit. Blijf mailen!


Ik wil naar Belgie lopen, maar ben bang dat ik terug moet zwemmen... Ik zie elke dag wandelaars 'te laat komen'. Hoe reken ik het goed uit?

Tal van tips kwamen binnen. Natuurlijk kijkt u op een getijdentabel, op internet of in de badkoerier. MAAR. De waterstand in het Zwin is lastig, aangezien het water uit de geul loopt nog lang nadat het tij al lang weer opgaand is. Zo lijkt het alsof het vreselijk laag water is, terwijl het al aan het opkomen is. Zo'n wandeling op het (onervaren) oog inschatten is dus niet verstandig, zeker niet als je beladen bent met elektronica (of baby's en/of honden). Dus: zoek uit wanneer het hoog water is, en neem als vuistregel dat je er twee uur voor en twee uur na dat tijdstip niet door kunt als wandelaar. Als je dan onverhoopt toch te laat bent, en je bent van plan om met de kostbaarheden boven het hoofd te gaan waden, doe dat dan niet op het smalste deel (zoals tot hilariteit van veel toeschouwers soms gebeurt), want daar is de stroming sterk, je mobiel verzuipt en je hondje baalt. Kies de veel bredere plek nabij de afscheiding van het natuurgebied. (En dat is tijdelijke info, nu gaat het wel, maar een tijdje geleden verzoop je daar in de klei...).
Tip van een kayaktoerist: wenk naar toeristen met bootjes. Ze zijn altijd bereid om te helpen...
Tip van een hondenbezitter: veel honden die moeten zwemmen schrikken van de stroming en het kan dus voorkomen dat je zelf aan de overkant bent gewaad maar hondjelief teruggezwommen is. Ook hiervoor geldt: nabij het natuurgebied is de stroming niet sterk.


Ik zoek een schoenmaker

U moet naar de Voetenvriend in Aardenburg. Ik kan het ook niet helpen, maar de man is reuze populair, want diverse mensen mailden over de voetenvriend, een oud-wielrenner en volgens de mailers is hij reuze leuk om een praatje mee te maken. Tegenover een galerie (Galerichel), die ook al de moeite waard is.

Ik zoek een goede boekhandel

U kunt terecht in Oostburg of Sluis. In Oostburg is een grote Bruna (voorheen Basting), en in Sluis is Ultee (op de rotonde). Er werken deskundige mensen, de stock is relatief groot, en bestellingen zijn er snel.

Ik wil een kite kopen en kiten.

Hierop kwamen de meeste mails... Allereerst over de twee winkels in Cadzand Bad (Holidayshop en Montezza), over de leuke jongens die op het strand tijdens het vliegerfeest tekst en uitleg gaven over kites, over het feit dat je kiteles kunt krijgen bij de Cathamaranschool naast de Zeemeeuw, dat je kiteles en kitesurfles (het eerste is alleen vliegeren, het tweede gaat echt op zee) kunt krijgen op Moio Beach (ten noorden van Cadzand, moio.nl) en welke maat je moet nemen als je licht bent.
Maar de meeste mails gingen over domme toeristen die een vermogen uitgeven aan een kite en zonder veel ervaring het water opgaan omdat ze best een beetje kunnen vliegeren. Dom!
Neem voldoende lessen, en laat je uitvoerig informeren en adviseren. Niemand kan zomaar kitesurfen, de sport is risicovol, lessen zijn duur maar nodig.
Tip voor wie slechts een weekje vakantie heeft, onervaren is, en en wind in de zeilen wil:: ga blokarten. Een karretje met een windsurfzeil erop. Een gemiddeld mens pikt dat direct op en je sliert zo over het strand. Onder de ogen van de Zwingodin nog wel! Je kunt blokarten bij de Cathamaranschool (direct aan mijn zijde...) en ook bij Moio.
Nog een binnengekomen tip voordat je aan kitelessen begint: zorg dat je zo goed kunt vliegeren dat je weet wat je moet doen als je vlieger 'in de knoop draait', probeer de vlieger al vliegerend uit de knoop te halen. Dit soort handigheid maakt dat je veel minder lessen nodig hebt. Want: kiten is gewoon vliegeren op zee...

Rest van de vragen volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten