vrijdag 20 juli 2012

Hoe is het met de kutkustkunst?

Vragen mensen mij wel eens. Hoe is het met alle... Kutkustkunst. Sorry, ik heb het woord niet bedacht. Het zijn mensen die al  jaren grappen maken over het beleid van de gemeente Sluis. De gemeente die mij herhaaldelijk wegstuurde, evenals het kunstwerk Vervlogen Tijden (Erik van Houten) bovenop het duin naast de Zeemeeuw. Kunst aan de kust? No way, vindt het bestuur hier. De kust is de kust en daar mag geen kunst. Maar zeg eens drie keer kust en kunst, je verslikt jezelf...

En aan mijn voeten wordt heel wat afgemopperd, over rode Pinquins in Breskens die wel of niet mooi zouden zijn, over al dan niet wanstaltige gevaartes die elders bij Cadzand op het strand toch nog opdoemen, over de Vllaamse kutkustkunstwerken aan de kustplaatsen die vaak veel mooier, groter en vooral duurder zijn en uiteraard overal mogen staan, en over de Zwingodin die gelukkig gelukkig nu op een plekje staat met veel overlevingskansen.

Maar dan. Dan hebben we de zakken van Lotje.
Er kwam een meneer langs die vroeg: wat vindt u nu, Zwingodin, van de zakken van Lotje.
Hij legde uit dat er zakken liggen bij de duinogang in Nieuwvliet-Bad zakken liggen, waar helmgras uit groeit, en die zakken, je kunt erop zitten en oh help, dat is kunst.

Wel, wat ik ervan vind? Ik kan ze niet zien, ook niet als ik mijn nek uitsteek, maar ik beschik gelukkig over een fijne smartphone, en dus keek ik even op de site van Lotje, die overiges Charlotte heet en komt van Aardenburg.

De site is www.charlottevaniwaarden.com.

Ze pakte het handiger aan dan de Zwingodin, want kreeg vooraf toestemming van het waterschap. Nou ben ik wel benieuwd of ze ook een vergunning heeft... want Vervlogen Tijden had immers ook toestemming van het waterschap maar niet van de gemeente en dat was echt Een Kwestie.

Enfin: de zakken van Lotje heten Luctor et Emergo, en zijn samen een afstudeerproject voor de kunstacademie.
Ik vind ze geweldig. Je kunt er zelfs op zitten! En welke Zeeuw kent de zandzak niet... Knap hoor. Eeuwen geschiedenis verbinnen met een nieuwe plek - en ook nog eens functioneel.

Het waterschap heeft dit gebied prachtig en strak ingericht, en een beetje kunstzinnig vertier met natuurlijke materialen die ook nog betekenisvol zijn en passen bij het landschap en de historie: meneer, die zandzakken van Lotje zijn helemaal top. Zeeuws Vlaanderen moet trots zijn op Charlotte.

Trouwens, de foto is van Charlotte, die heb ik van haar site gepikt. Maar omdat ik haar zakken van harte toejuich, zal dat wel goed zijn... in elk geval nadrukkelijk de credits!

3 opmerkingen:

  1. De ZandZitZakken van Charlotte zitten prima !!!
    Zie : http://bit.ly/NDhwng .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. kkk, het duikt weer op, mooi! In Amerika hebben ze dat ook kkk, maar dan is het tegen alles wat niet blank is, vooral tegen alles met Afrikaanse roots. Hier is het de 'Overheid', met een hoofdletter, want ze voelen zich behoorlijk verheven boven het volk, zeker het creatieve gedeelte daarvan, verder dragen ze hier geen witte puntmutsen, maar verschuild de Overheid zich wel net zo zeer, achter regeltjes en ambtenaren. Figuurlijke puntmutsen dus. Nu woonde ik vroeger in Engeland en daar moest het domste jongetje van de klas ook een puntmuts dragen, er stond dan ook het woord 'donkey' op, voor de ezels onder ons zal ik het vertalen: 'ezel'. Kijk en dan is het cirkeltje rond: wie een puntmuts op zet en meent dat kkk, de USA- of de Sluis versie, de juiste weg is, is dus gewoon een ezel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Verschuild, ja ik weet het 't is fout, ook dat heb ik aan GB overgehouden, hier een paar klassen overgeslagen en ik blijf die fout maken. Sorry, ik zet mijn puntmuts wel weer op. 'Verschuilt' dan maar.

    BeantwoordenVerwijderen