donderdag 14 juli 2011

Verjaardag

Verjaren als godin is een bijzondere aangelegenheid - maar verjaren in social media-land is ook apart. De mails stromen binnen, daar waar vroeger iemand je nog weleens 'vergat' en beschroomd een paar dagen later belde. Dat overkomt je niet meer als je een beetje van deze tijd bent - en keurig op tijd loopt de mailbak vol. En de berichten op Facebook. Zwingodin 'verjaarde' officieel op zondag 9 juli, de maker vandaag op 14 juli. Aagezien de Zwingodin toch ook doorgaat voor experiment op het gebied van social media wil ik mijn observaties niemand onthouden. Behalve groeten en kussen per social media dus vele mails. En vragen. Of verjaren wel hoorde bij een godenbestaan. En of ik nu wel of niet cadeaus had gekregen.

Over dat laatste hoeft niemand in te zitten: naast i-phone beschikt de godin nu ook over een i-pad. Wel is de zege van een 'connected' leven op deze plek een heikele kwestie: Zeeuws Vlaanderen staat immers niet bekend om uitstekend breedband. Toeristen klagen luidkeels steen en been (en zeker met slecht zomerweer als vandaag) - en niemand lijkt zich te realiseren dat je met een beter draadje echt een hoop mensen lokt. Maar dat is een stokpaardje.

Ik deed nog een leuk experiment: ik meldde mij bij een leuk literair inititatiefje: verhaal 140.
Op de betreffende site kun je er alles over lezen. Het komt neer op dit: je twittert je verjaardagsdatum aan Lucas Bezembinder, en een steekwoord, en op je verjaardag krijg je een verhaaltje per DM (direct message) cadeau. Enig. Ik twitterde over mijn wederopstanding.

Ik ontving:

Klaas krabbelt overeind. “De wederopstanding!” lacht een vrouw. “Heeft u dat oude paasei daar neergelegd?" Een kruisje slaand vaart hij weg.

Graag hoor in interpretaties!!

3 opmerkingen:

  1. ???? Ik moet een beetje denken aan een deals ei. Paasei? Zwingodin? Wat is de logica? Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, en de twitterauteur schreef een nieuwe tweet:
    --
    "Alsnogmaals gefeliciteerd," zegt John bozig. Vorige week heeft hij haar via de sociale media geluk gewenst. Blijkt ze het nu pas te vieren.
    --
    Sja, daar was dus een zeer literaire wisseling van personage en auteur: zwingodin verjaarde (1) op 9 juli maar de maker verjaarde gisteren op 14 juli... en in de tussentijd zat de maker even uit te puffen in Frankrijk... duur twitteren...
    ---
    Hetgeen ik twitterde
    ---
    Hetgeen een danktweet opleverde, want het woord alsnogmaals was toch maar mooi ontstaan.

    Fijn, zo heeft de zwingodin weer meegewerkt aan de uitbreiding der Nederlandse taal. En dat op de grens met Belgie...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is nog de betekenis van een verjaardag in de sociale media? Krijg je felicitaties van de meest onwaarschijnlijke contacten en verre kennissen... zo wordt het begrip felicitatie gedegradeerd... kunnen we geen woord bedenken voor sociale media felicitaties? twitteraties ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen