zondag 31 juli 2011

Mario en Wouter: kiten!



















Aan de vloedlijn staat Mario. Hij sjort aan een stoere kitevlieger. Even later zwiert hij over de golven en nog weer een uurtje later staat hij weer in het zand, en begroet

Wouter.
















Mario is een kiter van het eerste uur. Zodra wind en weer het toelaat is hij in het Zwin te vinden. Hij runt de webshop www.kitestuff.nl. En Wouter komt uit het noorden van het land, maar komt speciaal naar het Zwin om te kiten. Allebei vinden ze het noodzakelijk dat beginners lessen nemen. Mario: 'soms verkoop ik een uitrusting aan iemand zonder ervaring. Ik adviseer altijd lessen want ik vind het levensgevaarlijk om zomaar te gaan kiten. Maar niet iedereen volgt die raad op. Dan zie ik een paar dagen later zo''n klant sukkelen in het Zwin... Sukkelen is niet zo erg, maar als er harde wind is en je doet iets verkeerd, dan kan het echt heel ernstige gevolgen hebben. Een paalhoofd, een catamaran... je vliegt er met een rotvaart tegenaan en je bent er geweest. Terwijl je tijdens de lessen gewoon goed leert wat je meot doen om dit soort dingen te voorkomen.'Wouter: 'Het gaat niet alleen om je eigen veiligheid - ook om die van anderen. Als ervaren kiter zeg ik: neem net zo lang les tot je jezelf zeker voelt.'
Verderop zijn mensen aan het lessen, via Kiteacadamy Zeeland (punt nl). Ook kun je les nemen iets ten noorden van Cadzand, bij Moio. (Moio beach).




Geen opmerkingen:

Een reactie posten