donderdag 31 maart 2011

Telefoon in West Zeeuws Vlaanderen

Dramaaaaatisch, zegt een wandelaar. Verschrikkelijk, beaamt de ander. Luister naar mijn lachwekkende en krankzinnige verhaal, zegt de derde.
Wat is hier aan de hand?
Zwingodin spitst haar gouden oren.
Het onderwerp is de telefonische bereikbaarheid in West Zeeuws Vlaanderen. Op het strand zowiezo nauwelijks bereik, maar ik hoor toch geregeld toeristen mopperen dat ze ook op de camping geen mobiel bereik hebben, om maar niet te spreken over mobiel internet. Zonder wifi ben je in Zeeuws Vlaanderen in de aap gelogeerd, ook met een duur abonnement voor 'snel internet'. Zelf heb ik als godin bijvoorbeeld het duurste internetabonnement denkbaar (KPN), maar denk maar niet dat je hier het weerbericht kunt oproepen of het nieuws. Tergend langzaam. Je kunt beter naar de lucht kijken voor het weer, en beter van de natuur genieten dan van het wereldnieuws.
Tot zover mijn eigen wel en wee, ik sta hier voor drie mannen die een drama bespreken.
Een van hen is ondernemer en heeft in het paradijs (ofwel West Zeeuws Vlaanderen) een tweede huis. Ook hij heeft het duurste mobiel-internetabonnement van KPN maar daar kan hij dus niet mee werken. De andere man heeft Telfort, de derde is een belg. Die grinnikend luistert, want hij belt gewoon lokaal in Zeeuws Vlaanderen: de Belgische providers reiken tot ver over de grens.

Goed het drama. Meneer vroeg een jaar geleden naar de hoed en de rand, en hem was na dramatische verbinding in 2009 UMTS beloofd juni 2010. Maar in plaats van een verbetering trad een verslechtering op...
De vraag luidt dus of er nu wel of niet op korte termijn umts komt, alleen dan heeft het namelijk zin om dat dure abonnement te betalen. En, in het geval van meneer, om uberhaupt te proberen te werken in dit paradijs.

Ik moet zuchten, omdat hier zo vaak geprobeerd wordt mensen naar toe te trekken en de wervingscampagnes beperkt blijven tot www.uwnieuwetoekomst.nl (die twitteren over zeeuwse criminelen en drugsoverlast in terneuzen) of vage kreten als 'landje apart'. Maar wat immigranten nodig hebben is een beetje vrijheid om een huisje te bouwen en vervolgens verbindingen om je werk te kunnen doen. Om beide zaken bekommert niemand zich.

Meneer bood mij zijn correspondentie met KPN aan, om te publiceren. Hij had dus herhaaldelijk geklaagd over slechte verbinding in Zeeuws Vlaanderen, waarop hij te horen kreeg: umts in juni 2010.

Ofwel, klant kreeg in 2009 in juli deze mail:

Onlangs maakte u via de site voor Netwerksignalering melding van een probleem met de mobiele netwerkdekking van KPN. Onze technisch specialisten hebben uw melding onderzocht. Helaas kunnen wij het probleem op dit moment niet verhelpen.Zoals u van ons mag verwachten doen wij er alles aan ons netwerk constant te verbeteren. KPN heeft een nieuwe umts mast gepland in Cadzand. Vanaf de tweede helft van 2010 zou er verbetering in de bedekking moeten optreden.Uiteraard zullen we de locatie van uw melding blijven volgen. Wij hopen dat u uw klachten aan ons blijft melden.
Met vriendelijke groet,
Marco Visser
Directeur KPN Mobiel

Klant merkte de afgelopen zomer geen verbetering. Klant heeft wel een huis, en een duur abonnement, en mailt het volgende in september:

Ik heb een tweede huis op 4525 LX/1 waar ik vaak ben en ook vaak werk.In de tweede helft van 2010 zou op deze postcode in Cadzand Bad umts-dekking moeten zijn, is mij toegezegd door KPN. Maar die is er nog steeds niet.(..)

Precies een maand later krijgt hij de volgende mail van KPN:

Naar aanleiding van uw e-mail heb ik nogmaals een melding geplaatst om te onderzoeken wat de reden is van het verminderde netwerk bereik. De doorlooptijd van de desbetreffende afdeling is 30 werkdagen. (...)

Dit bericht wordt gevolgd door een geautomatiseerde mail:

U heeft recentelijk een verzoek ingediend voor persoonlijke ondersteuning van onze klantenservice. Hieronder staat een samenvatting van uw vraag en ons antwoord.Bedankt dat u van onze service gebruikt hebt gemaakt.

Na meer dan dertig dagen mailt klant:
Ik heb het even uitgerekend, maar volgens KPN's eigen normen zou ik gisteren antwoord moeten hebben gekregen op mijn vraag. Die luidde: Vorig jaar is mij per mail toegezegd dat tweede helft 2010 umts beschikbaar zou komen op 4525 LX. Dat is niet gebeurd. Ik wil graag:
1. Weten waarom niet
2. Weten wanneer dan wel
3. Weten hoe KPN mij gaat compenseren, want ik heb een extra snel data-abonnement genomen om daar regelmatig te kunnen werken, dat op veel plaatsen werkt, maar op die bewuste postcode dus niet.

Antwoord KPN:

Ik kan u enkel verzoeken de doorgestuurde klacht van mijn collega af te wachten. De desbetreffende afdeling neemt een beslissing omtrent een eventuele coulance.

Gevolgd door weer een nieuwe mail:

U heeft recentelijk een verzoek ingediend voor persoonlijke ondersteuning van onze klantenservice. Hieronder staat een samenvatting van uw vraag en ons antwoord.

Dit nu is dramaaaaatisch. Waarom? 'Omdat die mensen aan de telefoon niets weten, en mensen die wel iets weten niet antwoorden' gromt klant, die helaas niet kan gaan werken maar wel graag hier wil blijven omdat het zomer wordt dit weekend.

Maar, zegt de aandachtig luisterende Belg, je krijgt nu antwoord op een beslissing over een coulance. Maar jij wilt geen euro's retour, je wilt weten wanneer er echt umts komt.

Misschien wel nooit, sombert klant. Hoe is het toch mogelijk dat een regio die geografisch geisoleerd is erin slaagt ook nog qua netwerk geisoleerd te zijn? Ze zouden juist voorop moeten lopen hier....

Zwingodin roept allen op: hoe krijg je bij KPN een MENS aan de telefoon, die iets WEET en ook ANTWOORD geeft? Ik heet natuurlijk geen Youp, maar misschien zijn er toch aardige mensen die mee willen denken ....

4 opmerkingen:

  1. Ik vind het wel moedig om in Zeeuws Vlaanderen te willen werken met een up to date internetverbinding en dan heil te verwachten van KPN...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij kiten graag bij de Zeemeeuw aan de Zwinkust, leuker dan in Belgie. We kunnen met ons Belgische abonnement dan lekker alle weerberichten en waarschuwingen online opzoeken. Terwijl de Hollanders dan veel moeten betalen want ze kunnen alleen op ons netwerk... rare telefoonmaatschappijen daar in holland...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Zwingodin,
    Nog een dag in Assen en dan weer naar "ons" paradijsje. Het KPN-probleem doet zich al jaren voor op onze Zeeuws-Vlaamse locatie. Het hangt sterk af van de duintop waarop je staat om lekker te kunnen bellen. En weet je waar ik met mijn KPN-abonnement goede verbinding heb?...........
    Bij de RBSC in Duinbergen! Zou er sprake zijn van dode hoeken bij die hoge mast in Cadzand?
    Onderweg morgen zal ik (in de file) de hotspots van KPN eens testen. Ook al zo'n fenomeen. Kleine tip voor betere verbinding op onze locatie: netwerkkeuze vastzetten op KPN.
    Door het sterkere signaal van de Belgische netwerken wordt KPN weggedrukt en kiest onze GSM veelal Base.
    Probeer maar eens uit. Alleen aan die dode hoeken onder aan de duinen doe je niks.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. zwingodin, mobiel internet is inderdaad een ramp in zeeuws vlaanderen, zojuist ook weer met kpn gebeld.
    helpdesk kon natuurlijk enkel maar noteren en doorschakelen naar de technisch dienst was niet mogelijk want die hadden het te druk, of de technische dienst over enkele dagen kon terugbellen, nou wat een service. nee dan die belgische die ontvang je hier overal, zit ik op werk in oostburg krijg ik geregeld melding " welkom in belgie " .
    Bewijs is dus geleverd zeeuws vlaanderen hoort bij Vlaanderen.

    BeantwoordenVerwijderen