vrijdag 10 september 2010

Dure wandeling in Belgisch Zwin

Mopperaars aan mijn paalhoofd. Toeristen die een natuurwandeling met een gids willen maken, maar 'de Belgen veel te duur vinden'. Wat ze wel niet denken, zoveel geld voor natuur. Nee, dan zijn de Nederlanders goedkoper. Zouden ze voor hun gezin potdorie meer dan veertig euro kwijt zijn voor een wandeling!

Meer ving ik niet op, maar na enig zoeken vond ik in het Ezine van het Vlaamse Zwin dit:
Begeleide wandeling op zondag ochtend. Elke zondag kan je om 10.00 u. aansluiten bij een begeleide wandeling door het Zwin. De gids toont je het natuurgebied op een ‘andere’ manier.Prijs voor deelname: kinderen van 6 t.e.m. 11 jaar: € 4,20
vanaf 12 jaar - volwassen: € 7,20.
Toegang tot het Belgische Zwin is € 5,20 voor volwassenen en € 3,20 voor kinderen.

Sja, enig rekenwerk maakt dat ik de grieven van de familie wel snap. Dat nodigt niet uit op zondagochtend... En wat ik ook snap is dat ik af en toe wat natuurliefhebbers langs mijn paalhoofd schielijk onder het prikkeldraad door zie kruipen.

Nogmaals tip van de Zwingodin: boven op de duinen, vlak naast de afrastering van het natuurgebied, kun je prima en gratis wandelen in de richting van Knokke. Dan heb je een schitterend uitzicht op het natuurgebied, en je hoeft ook geen laarzen aan.

Maar een kleine discussie over de prijzen zou best leuk zijn.

4 opmerkingen:

  1. Dagje Plopsaland of Efteling kost al gauw €250.- voor een gezinnetje. Wat zeurt men dan over een dagje natuur voor €40.-? Nergens krijgen kinderen en volwassenen voor zo weinig een geweldige les. Waar krijgje zoveel bijzondere zaken te zien voor zo weinig? Wat nodigt zo uit om verder te ontdekken als de natuur? Wat geeft zoveel rust als de natuur?
    Ach, als men het dan goedkoop denkt te kunnen aanschouwen vanaf een dijk, dan moet men die €40.- zeker niet uitgeven, als je slechts zo oppervlakkig de natuur wil aanschouwen, dan hoor je er met lompe voeten niet doorheen te struinen. Nog een reden dus dat die €40.- positief is, het scheidt het kaf van het koren: alleen serieus geïnteresseerden, met waardering voor wat er geboden wordt, begrijpen de prijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eh... dagje? Die rondleiding duurt echt geen dag:) Verder ben ik wel met je eens dat natuur nu eenmaal kosten met zich meebrengt en gidsen ook.
    Maarreh, Karel, in Plopsaland ben ik (gelukkig) geen 250 euro kwijt hoor, ben je gek. Maar aan honderd zit je gauw ja, maar dan ben je wel de hele dag onder de pannen, en hier ben je na twee uur wel klaar....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Gerda, Weet je ik ben nog nooit in Plopsaland geweest, zal er ook nooit komen. Entree, parkeren ,snacks, fris, koffie, souveniers....onder de 100, dan zijn het kabouterprijsjes. Natuurwandeling in twee uur klaar? Dat is voor mij al even onwerkelijk. Want na de wandeling begint het ontdekken pas....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb je wel (kleine) kinderen (gehad) en die een dagje vermaakt?

    BeantwoordenVerwijderen